Minor Highway vs Primary Street

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, Pepsodent

Re: Minor Highway vs Primary Street

Postby persunde » Mon Aug 06, 2012 2:32 pm

Slik det står nå i den norske wikien:
http://www.waze.com/wiki/index.php/Veityper

Her i Rogaland mener jeg at vi med fordel kunne oppgradert riksveier til major highway.
Pr. nå er det kun E39 og E134 som vises når man zoomer langt nok ut, så jeg mener major highway kan brukes mer her i distriktet.
Da ville fylkesveier i utgangspunktet bli minor highway mens primary blir kommunale "hovedveier"

Hvordan ville det fungere ellers i landet?

EDIT: En europavei ER en riksvei, ifølge veidirektoratet.
iPhone 4 | iOS 5.1 | Waze 3.1.0.0 | Crown | AM Stavanger, Norway
persunde

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby The2rB » Thu Aug 09, 2012 10:26 am

Denne kan og være interessant.
http://no.wikipedia.org/wiki/Stamvei

Det synes veldig feil på Waze-kartet slik det framstår no, med Rv7 Hallingdal / Rv52 Hemsedalsfjellet som Minor Highway, og med E16 gjennom Valdres, som Major Highway.
"Alle" trailere Bergen - Oslo svinger av E16 og fortsetter over Hemsedalsfjellet og nedover Rv7, framfor å kjøre E16 gjennom Valdres.
Etter min meining bør Rv7 defineres om.

Men så er det vanskelige problemet. Kva med Rv7 vest for Gol.
Dette var ikkje tidligere ein del av stamveinettet, men er etter det eg har fått med meg likevel beholdt sin riksveg-status fram til Eidfjord i Hardanger (og er vel med det blitt ein stamveg?), og veg med anna nummer videre til Voss.
Videre 'vestover' i Hardanger har vegen navnet Fv7.

Trur det er viktig for langdistansetrafikk at f.eks. ikkje E16 er eneste tydelige alternativet Oslo - Bergen, i og med at det er MANGE som ikkje kjører denne veien.
Ser jo i dag ut som om du velger heilt feil om du svinger oppover Rv7 i Hønefoss, framfor å fortsette på E16.
Det er heilt greitt at vegen langs Hardangerfjorden (som er Fv7) er minor highway.

Ser problemet med at det kan bli mange 'major highways' og 'minor highways' i Oslo og byene rundt.
Er skeptisk til å differensiere dette mellom by og land, men kan sjå nødvendigheten.
Er dette eit problem når du ser på kartet i nettlesaren, eller og når dere er ute og kjører og ser kartet på telefonen?
Image
The2rB

Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Postby Pokerfjes » Thu Aug 09, 2012 1:48 pm

Tingen med RV7, er at den i stor grad fortsatt brukes som stamvei, tross nedgraderingen for noen år siden. Jeg skal ikke være for bastant, men jeg tror fortsatt det er mange lastebiler som velger RV7.
På vinterstid mener jeg også at det ofte er stengt for personbiler, men at tungtransporten får kjøre kolonne.
Stemmer vel også for at Rv7 bør stå som major highway til Eidfjord. Er litt mer usikker på Rv52.
Pokerfjes

Postby The2rB » Thu Aug 09, 2012 1:57 pm

Rv7 vart vel oppgradert til stamveg heilt til Eidfjord når dei fleste andre vegar vart nedgradert frå riks- til fylkesveger. Det samme gjelder så vidt eg har forstått Rv52.

På vinteren er Rv52 ofte åpen for kolonne for trailere, sjølv om det er stengt for personbiler. Det stemmer.
Image
The2rB

Postby Pepsodent » Thu Aug 09, 2012 8:20 pm

"Forvaltningsreformen som trådte i kraft 1. januar 2010 medførte at det vesentligste av det
som tidligere var øvrige riksveger med tilhørende ferjesamband ble overført til fylkeskommunene som fylkesveger. Øvrige riksveger som ikke ble overført, har viktige funksjoner
som kobling til nasjonale knutepunkter og større byområder, interregionale veger og tilknytning til riksveger i nabolandene". -Stamnettutredningen April 2011. :geek:

Trykk her for å åpne Stamnettutredningen i pdf format :ugeek:

Jeg har sammenholdt det gamle stamveinettet (som i all vesentlighet er likt det nye riksveinettet med tillegg av 1 542 km øvrige riksveger med 7 tilhørende ferjesamband og 16 km fylkesveger og kommunale veger), og de fleste stamveier er definert som major highway/freeway. Noen har minor highway-klassifisering, og ingen av stamveiene er definert som primary street. Etter å ha gjennomgått stamveinettet er jeg ikke fremmed for tanken om å definere riksveinettet som major highway (det vil bl.a føre til at riksvei 7 blir major highway :) ). Det vil stemme forholdsvis godt med veiens bruk og beskaffenhet.

Oversikten over riksveinettet finnes på side 194-195 i rapporten.

Jeg er imidlertid ikke overbevist om at alle andre fylkesveier og hovedveier bør defineres som minor highway. Det finnes fortsatt områder i landet hvor dette fort blir uoversiktlig. Som et eksempel på hva som synes fornuftig, vil Googles 5km zoom-nivå gi et inntrykk av hva som kan defineres som minor highway hvis det ikke faller inn under major highway-begrepet (riksveinettet). Ved 2km -nivået vil veier i kategorien primary street fremkomme. I de områdene jeg er kjent, vil dette samsvare forholdsvis godt med hvilke veier som tjener som "hovedveier" under riksveinettet.
CM & Moderator
Pepsodent

Been thanked: 15 times

Postby The2rB » Fri Aug 10, 2012 1:31 am

Her er du heilt på mi ønska linje :-)

Men då er det ferie, så får eg hoppe på Rv7 etterpå :-)
Image
The2rB

Postby persunde » Tue Aug 14, 2012 12:00 pm

Pepsodent wrote:Jeg er imidlertid ikke overbevist om at alle andre fylkesveier og hovedveier bør defineres som minor highway. Det finnes fortsatt områder i landet hvor dette fort blir uoversiktlig. Som et eksempel på hva som synes fornuftig, vil Googles 5km zoom-nivå gi et inntrykk av hva som kan defineres som minor highway hvis det ikke faller inn under major highway-begrepet (riksveinettet). Ved 2km -nivået vil veier i kategorien primary street fremkomme. I de områdene jeg er kjent, vil dette samsvare forholdsvis godt med hvilke veier som tjener som "hovedveier" under riksveinettet.

Enig.
Klarer vi å finne fellesnevnerene på veiene som vises på henholdsvis Googles 5km og 2km nivå?
Isåfall kan vi begynne å nærme oss en definisjon på minor highway og primary street.
iPhone 4 | iOS 5.1 | Waze 3.1.0.0 | Crown | AM Stavanger, Norway
persunde

Postby Pokerfjes » Mon Aug 20, 2012 10:37 am

Hvilke zoomnivå er vi på i Waze når henholdsvis primary street og minor highway forsvinner fra kartet (pga autozoom)?
Når farten kommer over 60km/t, så blir ymse relevante veier borte. Bør veien da oppgraderes til neste nivå?
Pokerfjes

Postby Pepsodent » Wed Aug 22, 2012 4:22 pm

Primary og minor forsvinner ikke fra kartet i klienten, men gater (streets) blir borte ved ca 70 km/t. Min erfaring er at veier med en høy nok fartsgrense i de fleste tilfeller uansett vil falle inn under enten primary eller minor-kategorien.
CM & Moderator
Pepsodent

Been thanked: 15 times

Postby Pokerfjes » Wed Aug 22, 2012 8:52 pm

Pepsodent wrote:Primary og minor forsvinner ikke fra kartet i klienten, men gater (streets) blir borte ved ca 70 km/t. Min erfaring er at veier med en høy nok fartsgrense i de fleste tilfeller uansett vil falle inn under enten primary eller minor-kategorien.

Da er det noen lokale veier som må opp til primary street skjønner jeg. Det er litt dumt at en fillevei på landet med 80km/t fartsgrense blir borte, når den egentlig ikke fortjener å være primary street :).
Pokerfjes

PreviousNext

Return to Norway