Nu funkar TTS riktigt bra men undvik förkortningar?

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, Wolfeye, sverkernordlund, pnylin, avozetta

Nu funkar TTS riktigt bra men undvik förkortningar?

Postby avozetta » Sun Jun 17, 2012 9:27 am

I nuvarande beta, 121, funkar TTS riktigt bra, nu fattar man ju vad den säger :D . I och med att applikationen nu läser ut vad vi faktiskt skrivit som vägnamn så tycker jag det inte blir så bra med förkortningar för då bokstaveras ordet istället.

Det som jag sett att vi har förkortat är "Avfart -> Avf." "Påfart -> Påf." "Trafikplats -> Tp el. Tpl", det kanske finns fler.

Appen har inga problem med långa vägnamn då den minskar fontstorleken så att allt ändå blir läsbart, åtminstone för Android. Mitt förslag är att vi alltid skriver ut riktiga ord framöver och skippar förkortningar.

Vad tycker ni?
Last edited by avozetta on Tue Jun 19, 2012 8:30 pm, edited 1 time in total.
/Anders
Sweden Waze Champ & AM in Sweden/Stockholm area
Waze Android Always latest (beta), HTC Sensation Android 4.0.3
avozetta

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Nu funkar TTL riktigt bra men undvik förkortningar?

Postby Morfar » Sun Jun 17, 2012 10:08 am

Självklart! Hedestad järnvägsstation låter bättre än stn eller jvstn. Vägnamn ska inta vara G:a vägen utan Gamla Vägen, S:a Vagnvägen ska vara Södra Vagnvägen. Annars är vi ju inte bättre än Navteq :)

Nu när jag ändå har pekpinnen framme: glöm inte postort/city på Landmarks. Finns det mer än t ex en enda Max Hamburgare i en stad brukar jag lägga till vägnamn också. Även här gäller ju att skriva Busstation i stället för Busstn.

I övrigt är det imponerande hur kartan med oavlönade entusiaster, glada amatörer och riktiga nörder har utvecklats från nästan ingenting när jag började med Waze till vad vi har i dag :)
Morfar

Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Postby sverkernordlund » Sun Jun 17, 2012 12:31 pm

Håller med om att senaste betan fungerar bättre. åäö fungerar nu. Nu har jag av olika anledningar bara kört en vända med den. Men jag tyckte rösten sa "Kör till höger" och inte "sväng till höger". Det kanske bara var en väg delning och inte en 90 graders kurva.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Postby onemanracing » Tue Jun 19, 2012 2:06 pm

Vi som inte har senaste Android Betan får ju fortfarande bara en viss mängd tecken..

Hur många använder TTL?
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby sverkernordlund » Tue Jun 19, 2012 6:05 pm

onemanracing wrote:Hur många använder TTL?

Nu står det TTL i rubriken, men det jag tror Avozetta avser är TTS. TTS (Text To Speech) fungerar utan att jag gjort några övriga inställningar i senaste Android betan. En promtfil lästes ner när jag hade installerat och sedan bara fungerade det. Otroligt.

Vad det verkar på info från Waze via Twitter mm så kommer nog en skarp Waze klient version närmaste dagarna (eller någon vecka) . De olika beta versionerna har kommit tätt, bara med några dagars mellanrum och nu fungerar den rätt bra. Senaste betan har inte kraschat mer än den vanliga versionen. :-)

När det gäller förkortningar så hörde jag idag vid en tur när jag svängde ner på "E18 W" att det blir inte så bra. "W" läses inte ut utan rösten säger bara "E18 W". Undrar hur det låter om det stått "E18 V"? Hade det lästs ut som "E18 Väst"? Eller om vi rent måste lägga in "E18 Väst"?

I engelskspråkiga länder så används förkortningar för ex Road (Rd), Street (St), Highway (Hwy). De förkortningarna ligger med någonstans i Waze klienten som gör att de läses ut vid navigering. Det borde rimligtvis gå att lägga in vädersträcken så att vi slipper ha "E18 Väst" etc.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby avozetta » Tue Jun 19, 2012 8:43 pm

sverkernordlund wrote:
onemanracing wrote:Hur många använder TTL?

Nu står det TTL i rubriken, men det jag tror Avozetta avser är TTS. TTS (Text To Speech)

Tack sverker, fixat i rubriken och inledande inlägg.

Jag tänkte ju skriva om detta med våra vägar där vi valt att ange väderstreck men du han före ;-). Just nu blir "E4 S" just "E4 S" och inte "E4 Söder" som man skulle kunna önska, dock har det i någon tidigare TTS beta blivit "South" så du kanske har rätt i att det finns väderstreck i någon databas.

Hur gör man waze uppmärksam på detta idag, mailkontakten har de ju stänkt ner mer eller mindre.

Tycker det är lite tidigt med ett släpp, ljudkvaliten är riktigt dålig och kan variera i samma mening. Volymen är också låg trots att jag har både waze- och telefonvolym på max.
/Anders
avozetta

Re: Nu funkar TTS riktigt bra men undvik förkortningar?

Postby sverkernordlund » Wed Jun 20, 2012 6:09 am

Hur gör man waze uppmärksam på detta idag, mailkontakten har de ju stänkt ner mer eller mindre.

Jag ska ge feedback på betan. Tänkte ange det där, samt posta i beta tråden på forumet.

Edit: Länk till beta tråden. viewtopic.php?f=3&t=20435

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby avozetta » Wed Jun 20, 2012 6:30 pm

Nu är en officiell version släppt, https://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=20682.
/Anders
avozetta

Postby avozetta » Fri Jun 29, 2012 5:26 am

Det blir inget vidare med div. specialtecken som vi använt i vägnamnen t.ex.:
"Kista - Torshamngatan": minustecknet utläses som "till"
"Kista/Torshamnsgatan": snedsterecket utläses som just "snedstreck"

Jag föreslår att vi plockar bort dessa och endast använder mellanslag.
/Anders
avozetta

Postby sverkernordlund » Fri Jun 29, 2012 8:57 am

Det låter ju inte bra att höra "snedstreck" mm uppläst. Bort med specialtecken alltså.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Next

Return to Sweden [svenska]